Leta i den här bloggen

lördag 12 maj 2018

Det är lugnt, Nicka.

Jodå, jag hann med ett bompass även idag. På läsidan av Sysneudd. På lovartsidan såg jag en kamrat stå utvadad men annars verkar det rätt tomt på fiskare. Jag läste i Nickas blogg att han börjat oroa sig över alla fastlänningar som fiskar på ön men av vad jag sett hittills i år är den oron överdriven* (och den här fastlänningen har i alla fall inte utgjort något hot mot havsöringbeståndet). 

Inte ett liv men jag såg flera, stora, sträck med vitkindade gäss flyga över på sin väg norrut.

I morgon bitti blir det förhoppningsvis såväl nya insatser som vinst för sedan är vårens öringfiske längs gotlandskusten slut för min del. Nästa gång jag är här lär det nämligen vara sommar. Men det går föralldel att fiska då också (om än inte som förr). Blir det gotlandsfiske i sommar så blir det nog, för min del, mest mete.

Förutom åt vackra omgivningar, dito väder och intressanta fågelobservationer så finns det alltid en massa saker annat än (uteblivna) napp att gjädja sig åt när man fiskar. Jag har sagt det förut men jag säger det igen: Jag älskar att fiska, inte att fånga fisk.




Idag gladde jag mig särskilt åt hur trivsamt min nyservade Mitchell 300 av årsmodell -61 spann och hur problemfritt den fungerar med Nanofil på spolen. Jag har grundat med 0,30 nylon och sedan fyllt spolen med 0,134 mm Nanofil. På den har jag skarvat dryga två spölängder 0,218 mm Nanofil och sedan dryga två spölängder 0,28 mm Sufix Invisiline FC. Kastar som en dröm och glider ljudlöst genom spöringarna. Många rekommenderar Fireline om man vill använda "flätlina" på äldre rullar men mitt tips är Nanofil (som är en mycket bättre lina).

*Däremot så håller jag med Nicka när det gäller det betänkliga i att vissa "entreprenörer" utnyttjar det fria handredskapsfisket (och allemansrätten) för att sko sig. Det borde vara i lag förbjudet att anordna fisketävlingar eller guidade fisketurer på vatten som ägs av andra (såvida man inte har avtal med vattenägaren). Gotlandsspecifikt erinrar jag mig ett tillfälle för en tre-fyra år sedan då jag och grabbarna när vi åkt till ön för vår årliga övning hade lyckats pricka in någon slags havsöringstävling (med, mest, stiockholmrar som deltagare). Hursomhelst, när jag och grabbarna stod utvadade till fotknölarna för att fiska av grundvattnet innanför pallkanten vid Hallshuk hör de och såg vi två SUV:ar anlända och stana för att släppa ut en pluton högljudda och vadarklädda 08:or. Dessa hade tydligen läst något om pallkanten och denna var deras mål, så utan vidare spisning plumsade de förbi oss (och skrämde iväg varje öring som kunnat stå uppe på pallen). Grabbarna fick handgripligen hindra mig från att skära sönder idioternas däck när vi omgrupperade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar