Leta i den här bloggen

lördag 19 maj 2018

53 % rabatt!

När jag skulle läsa Washington Posts nätupplaga kom en annons fram på skärmen. Efterson vårt digitala övervakningsamhälle vet att jag är fiskeintresserad så var det ett erbjudande att köpa en haspelrulle till ett 53 % rabatterat pris. Annonsen var från dogger.se som säljer rullen för 699 kr. Rullen heter ABU Garcia Oceanfield 3000H och dess ordinarie pris anges vara 1.499 kr.

För skojs skull googlade jag oceanfield 3000h och fann att alla de som säljer rullen för mellan 699 och 899 kr uppger samma ordinarie pris, dvs 1.499 kr, så det är säkert riktigt. Om det sedan någonsin sålts en sådan rulle till det uppgivna ordinarie priset är väl mer tveksamt.

Flera av avnämarna anger att rullen är specialimporterad av ABU Garcia från Australien. Litet festligt att en (åtminstone ursprungligen) svensk redskapstillverkare beställer rullar från andra sidan klotet. Fast jag undrar om den verkligen är "made in Australia"?

Förmodligen är det en helt OK rulle för sin prisklass, dvs runt 800 spänn. Marknadsföringen av den är det dock höggradig Hi-Sportvarning på. Hur lågt kan den gamla Urfabriken sjunka?


edit. Surfande på internationella siter har gett ytterligare information (OBS att information inte är detsamma som kunskap). Enligt denna info ska rullen vara avsedd för den japanska marknaden. Jag har sett priset 12.000 yen (vilket är detsamma som de dyrare svenska säljarna begär). Kan man tänka sig att den floppade i Japan och därför nu dyker upp (bland annat) här?

edit 2. Ja, ja, naturligtvis har jag beställt en och den kommer att testas...

edit 3. Alltså inte så att jag har blivit lurad utan i rent journalistiskt intresse...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar