Leta i den här bloggen

onsdag 9 maj 2018

Lätt packning

Det här (billiga) telespöt har snabbt kommit att bli en av mina favoriter. Det är ett Grauvell Titan Minitel L 240, åtta fot och klassat för beten 5-20 gram. Bra grepp och rullfäste, SIC spöringar och väldigt trevlig aktion. Dessutom en bekvämt kort packlängd.


Nu är min packning inför en långweekend på Gotland klar. Annat än havsöringfiske (gräsklippning och annat slavgöra) står på programmet men några pass lär hinnas med så fiskeutrustning kommer högt - strax efter rena kallingar och tandborste - på den korta packlistan som i övrigt upptar bland annat en liten laptop, en del jobb (papper). Hur som helst så ska allt rymmas i en axelväska, för jag reser med SL till Nynäshamn och som däckspassagerare på båten.



Håv är inte absolut nödvändigt så den går bort. Vadare är också bara att glömma. Jag har fler fina ställen där man kan fiska torrskodd. Men ett spö, det får bli ett lätt åttafots telespö som går ner i väskan, och en rulle måste med. Och några drag.



Ett tiotal drag i vikter 12-18 gram, inte fler än vad som ryms i en sådan där liten ask man köper små wobblers i, är lagom och kan på fiskeplatsen enkelt bäras i jack- eller byxfickan. That´s it, som fransmännen säger. Mer grejor skulle man egentligen aldrig släpa på när man är ute och fiskar.


edit. Bloggen kör med full transparens och därför måste jag berätta att det blev en något större dragask som kom med. Jag tittade nämligen förbi den nyöppnade Dollar Store och där såldes små, behändiga, askar med fem fack för det mycket facila priset tio (10) kr . Jag köpte två och fyllde den ena med havsöringdrag och den fick ersätta den lilla pappasken. Fortfarande går emellertid hela dragförrådet ned i jackfickan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar