Leta i den här bloggen

tisdag 12 september 2023

Downsize

Ska de större havsöringbetena (26 resp 27 gram) få ge plats för de mindre (12 gram)?












Downsize är ett ord som hörts ofta under det senaste decenniet och då från gäddfiskare som som (antagligen bokstavligen) tröttnat på att dänga beten vilkas vikt räknas i hekton snarare än gram. Det handlar alltså om en reaktion på de överdrivet grova utrustningar som plötsligt kom i ropet mot slutet av det förra årtusendet. 

Lättast möjliga utrustning var förr och är fortfarande för mig en av de saker som definierar sportfiske.

Själv ägnar jag mig mest åt att jaga efter havsöring längs kusten men även där kan man säga att en downsizing ägt rum. Under glasfibererans sjuttiotal var ett tvåhandsspö nästan definitionsmässig ett "Fiske 3-spö", dvs klassat för betesvikter upp till runt 60 gram. Nu har vi tillgång till lätta och välkastande tvåhandsspön som kastar betydligt lättare beten och dessutom är det ju så, att man inte nödvändigt måste använda tvåhandsspön. Ett modernt, välbyggt, sjufotsspö räcker för det allra mesta och vadar man så når man ju dit man behöver kasta även med ett femfots UL-spö (och åtminstone jag kastar längre med ett sådant än vad jag gör med mina flugspön...).

Så det kanske är dags att gallra i betesaskarna och spögarderoben? I höst ska jag i alla fall ge de lättare grejorna chansen.

2 kommentarer:

  1. I hope you're o.k., Herman. Haven't seen any new article from you for many weeks now.
    Best wishes, Hans

    SvaraRadera
  2. I´m OK, thank you! I have been busy, besides work, taking care of my old mother who had a nasty fall and broke her hip bone but she´s now on the mend. So no fishing or bloggging for me the last month...

    SvaraRadera