Leta i den här bloggen

onsdag 3 februari 2021

SSW*

Jag hör inte till dem som förnekar den globala uppvärmningen (och att mänskligheten - på ett eller annat sätt - kommer att ordna så att det går åt helvete har jag insett sedan jag var tillräckligt stor för att förstå vad en atombomb är). När jag, bla som fältbiolog, lärde mig mer om hur vi påverkar livsbetingelserna på vårt klot befästes den insikten och sedan dess har inget hänt som förmått rubba den. Parisavtalet och hypen kring det hånskrattade jag åt och det verkar ha varit en helt adekvat reaktion. När jag var grabb var annars tillvaron enklare att förstå sig på. Vi levde inte i samma besinningslösa flöde av information. Och desinformation. Begreppet konspirationsteori kände åtminstone jag inte till och att det kunde smälla till och vara kallt i januari-februari överraskade ingen. Fast det var förstås i den avlägsna forntid då man kunde skotta trottoarer och tågen höll tidtabellen även på vintern. Utvecklingen har nått långt sedan dess och det är inte bara kvaliteten på fiskeprylar som blivit sämre...



















Just den här köldknäppen beror tydligen på att det är (relativt) mildväder i Arktis. Kylan som borde vara där har alltså, om jag förstått saken rätt, hamnat här. Åtminstone tillfälligt. Tydligen hänger det på något vis ihop med klimatförändringen men det känns precis som motsvarande vinterväder gjorde på sextiotalet. Varför det var kallt då kan jag inte erinra mig att man funderade särskilt mycket över. Det var vinter, helt enkelt, och på sportlovet skulle man ju åka skidor, skridskor och pulka. 


(Klippt från SMHI:s hemsida)

Plötslig uppvärmning av stratosfären

Den stratosfäriska polarvirveln som befinner sig på en höjd av omkring 25 km upp i atmosfären kännetecknas av starka västliga vindar och en temperaturgradient från cirka 60°N till den kalla polen. Under ”sudden stratospheric warmings” (SSW) sker som namnet antyder, en snabb uppvärmning men också en omvändning av vindriktningen. Polarområdet blir då varmare än lägre breddgrader och vindarna blåser i genomsnitt från öst. Denna förändring i stratosfären inverkar på den underliggande troposfären och kan därmed ha konsekvenser på vädret som vi upplever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar