Leta i den här bloggen

söndag 21 februari 2021

Gör om och vänd rätt! 2
























Rubriken kunde lika gärna vara: Gör om och använd rätt! För det handlar om de krokar, lekanden och fjäderringar man vanligen får med på köpet och monterade när man köper skeddrag. Standardvarianten är fjäderring och lekande i den ena änden av draget och fjäderring med trekrok i den andra. Eftersom jag oftast använder lekande och beteslås monterar jag saklöst bort fjäderringen med lekande. Trekrokar gillar jag inte och de som sitter fabriksmonterade är sällan i "rätt" storlek så även kroken brukar jag demontera.

Tänker jag fiska efter havsöring över grunda bottnar med stenar och vegetation byter jag ut trekroken mot en enkelkrok och använder även den borttagna, främre, fjäderringen så att kroken kan vridas utan att fisken får möjlighet att bända mot draget. Ibland sätter jag lekandet mellan de två fjäderringarna, ett bra montage särskilt om näbbgäddan är i farten men det funkar även för annan fisk.

Väljer jag trekrok så blir det en som, i mina ögon, harmonierar med draget och är lämplig till den fisk jag vill ska fastna på den. Eftersom jag regelmässigt demonterar den krok dragen kommer med så har jag att välja på...

Det kan tyckas litet överdrivet att hålla på som jag gör och de flesta använder dragen som de är ur förpackningen. Å andra sidan så är det åtminstone någon gång per säsong ser jag någon fiska med de små plastskydd som ibland sitter på krokspetsarna kvar. Det är en av de fina sakerna med fiske, att man inte behöver bry sig om hur andra gör utan får handla efter eget huvud.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar