Leta i den här bloggen

fredag 9 oktober 2020

En liten detalj

Att det är de små, små detaljerna som gör det konstaterade redan den store tänkaren P. Ramel. Hans tes gäller även för sportfisket. En liten men av sportfiskare ack så ofta förbisedd detalj är kroken. Många nöjer sig utan att reflektera över saken med den krok det drag de köper har monterad från fabriken. 













I ämnet fabriksmonterade krokar och på temat att det var bättre förr har jag flera gånger nämnt den dubbelkrok som, med spetsarna uppåt, då (alltså förr, när det var bättre) var fabriksmonterad på kustwobblern Vicke. Numera levereras Vicke med en i fjäderring monterad trekrok som inte krokar fisken bättre men ofelbart fastnar i tång och annat vilket naturligtvis är bra för de som säljer wobblers men sämre för deras kunder. Själv har jag rutinmässigt bytt ut trekroken mot en enkelkrok (Owner Siwash i storlek 1). och är nöjd med den lösningen MEN nu har jag äntligen hittat en dubbelkrok som jag gillar. Gamakatsu Double 21 NS heter den och i storlek 4 passar den perfekt i baköglan på en 20-grams Vicke. Observera att den ska träs på öglan utan fjäderring och så att krokspetsarna hamnar uppåt, dvs på wobblerns ryggsida. Den monteringen gör att man effektivt undviker att fastna i bottenvegetationen och att krokningen oftast sker säkert i fiskens överkäke.

2 kommentarer:

  1. Många gånger så hade det varit bättre om dragen levererades utan krok.

    SvaraRadera
  2. Absolut (och det är en av mina käpphästar).

    SvaraRadera