Leta i den här bloggen

lördag 22 augusti 2020

Från förra seklet men still going strong

Från förra seklet, ja till och med från det förra millenniet, är de grejor jag nyss använde till mitt abborrfiske. Äldst är rullen. Cardinalseriens sladdbarn, 33:an, som kom ett decennium efter sina större syskon och som idag har kultstatus och kostar bra mycket mer än vad den gjorde på sjuttiotalet. Ändå värd pengarna för det är en av de bästa rullar som lämnat fabriken i Svängsta.









Betydligt yngre, från 1998, är det sjufots ABU Baltic rullen sitter på. Ett mycket trevligt spö i 100 % kolfiber, fint korkgrepp och ringar i aluminiumoxid. Det har en närmast parabolisk aktion (idealisk för bla abborrfiske) och är klassat för betesvikter 5-20 gram (vilket även det är perfekt för abborrfiske).

Min faiblesse för äldre fiskeutrustning är väl känd för bloggens läsare (och en av anledningarna till att bloggen finns) men här handlar det inte om att använda gamla grejor bara för att. Jag sticker ut min skäggiga haka och påstår att det helt enkelt inte finns någon modern utrustning som slår den här på fingrarna (om nu rullar och spön hade sådana). Jag låg på soffan och slöläste en deckare när jag plötsligt insåg att jag höll på att förspilla en fin augustilördag, en dag som borde innehålla en fisketur, bestämde mig för abborrfiske och letade fram den bästa utrustning jag kunde hitta (utan att behöva gå ner till källarförrådet).

2 kommentarer:

  1. Fick tag på ett likadant baltic spö oanvänt för 90 kr på Tradera,ska bli roligt att testa det till våren.Tack för alla bra tips.
    Gott Nytt År
    Gott

    SvaraRadera
  2. Det är bara att gratulera till ett synnerligen gott köp! Gott Nytt Skitfiskeår!

    SvaraRadera