Leta i den här bloggen

torsdag 2 juli 2020

Semesterfiske

Sommar och sol är inte alltid ett recept för lyckat fiske men det kompenseras mer än väl av att det är den tid på året då utomhusvistelse är som mest angenäm. Snart ska jag göra sommarens lilla roadtrip, tvärs över landet - förbi de stora sjöarna - till dess västra sida. Det är ingen renodlad fiskeresa utan jag ska mest agera helt vanlig semestersabotör, men en fiskeutrustning kommer naturligtvis att finnas med. En allsidig sådan.



Min semesterfiskeutrustning består (denna gång) av ett smidigt telespö (ett Grauvell Titan Minitel 240) som utdraget mäter åtta fot och kastar beten upp till 20 gram. På spöt sitter en haspelrulle i mellanstorlek (en Banax Cion 700s). Rullens spole är (nästan) fylld med 0,15 mm PE-lina och på den skarvar jag lagom längd av för dagens fiske lämpad lina. Detta är vad jag kommit fram till är det smartaste sättet att utnyttja de moderna PE-linorna. Vill jag fiska gädda och ha en stum lina så skarvar jag bara på en ståltafs, ska jag fiska abborre och vill ha en tunn och elastisk lina så skarvar jag på ca 10 meter 0,20 mm nylon osv. Jag har alltid spolen välfylld med stark lina men får också, när situationen så kräver, nylonlinans elasticitet och nöthärdighet. Dessutom är nylonlinan alltid färsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar