Leta i den här bloggen

onsdag 29 juli 2020

Kolfiber och glasfiber

Jag växte upp med glasfiberspön och upplevde således kolfiberrevolutionen. Om det nu var en revolution, för glasfiberspöna hade successivt blivit allt bättre och den första generationen kolfiberspön var inte som dagens. Idag fiskar jag med såväl glasfiber- som kolfiberspön och såväl moderna som av äldre datum, allt beroende på hur och vad jag ska fiska och vilka egenskaper hos spöt jag prioriterar.

För det är ju inte så enkelt att kolfiber är bättre än glasfiber (och det är heller inte tvärtom) utan det enda man kan säga är att de har olika egenskaper. Det är inte konstigare än att olika sorters glasfiber (eller kolfiber) är olika och att olika klingor byggda av samma sorts fiber har olika egenskaper.

De första glasfiberspön jag kom i kontakt med var massiva. Förvisso var de tunga och svajiga men i ett avseende var de oslagbara. Eller snarare obrytbara. Naturligtvis går det att bryta av toppen på ett massivt glasfiberspö men det är svårt. Oerhört mycket svårare än vad det är att knäcka toppen på ett rörbyggt spö, särskilt om det är ett kolfiberspö.

Det finns några spöserier som är byggda för att vara optimalt hållbara och det är spön som är trevliga kamrater när man är ute på längre turer och gärna vill att grejorna håller så att man slipper avbryta sitt fiske (vilket men ju måste göra om spöt blir avbrutet). Jag tänker på Shakespeares Ugly Stik och Ron Thompson Hard Core. Dessa spön har rörbyggda klingor byggda av glasfiber med inslag av kolfiber och toppar av massiv glasfiber.

När jag fiskade med Lennart för några veckor sedan lyckades jag slå ur keramikringen ur toppöglan på mitt Grauvell Titan Minitel 240 L (ett billigt men trevligt telespö) och i veckan besökte jag Dogger för att köpa en ny toppögla. När jag demonterade spöt upptäckte jag till min förtjusning att toppsektionen på detta telespö (i kolfiber eller åtminstone komposit) är ett stycke massiv glasfiber. Smart! Nu gillar jag detta spö, som redan tidigare var något av en favorit, ännu mer och jag bryr mig inte ett skatt om de experter som fryner på näsan åt företeelser som telespön och glasfiber. De vet förmodligen inte bättre och sådant måste man ha överseende med. Och eftersom toppöglan jag köpte är klasser bättre än originalet så kan jag nu glädja mig åt att mitt spö är ännu bättre än vad det var för en månad sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar