Leta i den här bloggen

fredag 30 juni 2023

Oätligt?

Såvitt jag förstått det hela (och min uppfattning vinner stöd i den helt ovetenskapliga intervjuundersökning jag gjort bland mina fiskekompisar) är det få av landets gäddfiskare som någonsin äter (eller ens kan tänka sig att göra det) gädda. Det handlar, det är i alla fall min bestämda uppfattning, mindre om beståndsvård eller etiska överväganden än om att gäddan fått ett rykte som oätlig. Det är fel. 

Det förmodligen mest effektiva sättet att övertyga en gäddvägrare är att bjuda på fish´n chips gjord på gädda. Filéa en lagom stor fisk (och här gäller att mindre är bättre så ta hellre två kilofiskar än en tvåkilos och undvik de som är större än så), salta filéerna och låt dem vila i kylen över natten (om du har tid). 

Nästa dag blandar du en frityrsmet (öl, litet lime- eller citronsaft, vetemjöl, bakpulver salt och peppar), skär filéerna i lagoma bitar som du sedan vänder i smeten och friterar i tex rapsolja. Ett alternativ är att dubbelpanera bitarna och steka dem i smör. Till detta pommes frites (helst hemgjorda) och valfria tillbehör. Aioli tycker jag är gott.

Det här sättet att tillaga "oätlig" fisk fungerar naturligtvis även för andra "oätliga" arter som tex mört och braxen men förstås även för ätlig fisk som torsk...

4 kommentarer:

  1. Att gäddan skulle vara en dålig matfisk är en konstig myt. Den luktar väldigt mycket fisk innan den torkats av. Men det finns det många andra bra matfiskar som också gör.

    Tror det är få som skulle kunna avgöra om deras fritterade fisk är torsk eller gädda. Och då är ju gäddan ett mycket bättre alternativ.
    Gädda borde vara bättre än abborre också. Abborren tar ju mycket längre tid på sig att växa till en lämplig storlek att äta. Att fånga gädda i bra storlek för matlagning är ju i regel lättare också.

    SvaraRadera
  2. Fick du någonsin gädda i skolan? Finns gädda att köpa i din ICA? När såg du senast gädda på en restaurangmeny? Sådana faktorer har stor betydelse.

    SvaraRadera
  3. Du har några bra poänger där. Men å andra sidan har jag inte sätt abborre i dessa sammanhang heller.
    Torsken i skolan minns nog jag och många andra med viss skräck. Den var minst dubbelmördad, grå och allmänt rälig.

    Jag har sett en anrättning av gädda på en svensk restaurang jag hade velat prova. Tror det var någon sufflé med gädda.

    Jag hade gärna sett mer braxen serveras. I med samma färgämne som proppas i laxen i butikerna så hade den kunnat säljas som godare lax till en majoritet av kunderna.

    SvaraRadera
  4. När jag var fem-sex år bodde vi i Enköping. Där fanns då (tidigt sextiotal) en butik som hette Insjöfisk där man kunde köpa nyfångad fisk fångad (gissar jag) i Mälaren. Sedan kom snabbköp, frysdiskar och frysboxar i hemmen och ganska snabbt tog de fyrkantiga torskblocken helt över marknaden och svenskarna slutade (i princip) att köpa/äta insjöfisk.

    SvaraRadera