Leta i den här bloggen

söndag 18 juni 2023

Abborrspinn Old School

Det moderna abborrfisket vet jag inte mycket om annat än att det tycks kräva mycket i utrustningsväg man inte ens hört talas om när jag lärde mig att lura upp de randige. Däremot så har jag ett gott grepp om vad som fungerade för ett halvsekel sedan. Och som fortfarande gör det.

Utgångspunkten är ett lätt haspelspö (min favorit är ett 5´6´´ Kinetic Godspeed för beten -10 g) och på det en liten haspelrulle med 0,20 mm monofil nylonlina. I änden på linan en skedspinnare av fransk typ eller en liten maraboujigg.



 

2 kommentarer:

  1. Abborren har blivit ett mytologiskt djur på senare år. En fisk som är svår att kroka och kräver rejäla spön för att krokas.

    Lösningen torde vara några hundralappar på vettiga krokar och ett krokbryne här.

    SvaraRadera
  2. Eftersom abborren saknar tänder och inte hugger utan suger i sig sitt byte och dessutom har mjuka mundelar så är mothugg, styva spön och stumma linor nonsens. Vassa, gärna små och "klädda" krokar är modellen.

    SvaraRadera