Leta i den här bloggen

söndag 20 november 2022

Sampo?














BETE stod det, när jag började min sportfiskarkarriär, på de beten som tillverkats av Bröderna Tysklind AB i Insjön. Till dessa hörde (och hör dessbättre alltjämt eftersom de nuvarande finska ägarna av varumärket inte bara fortsatt tillverkningen utan även gör det med samma höga kvalitet som då) Utö, den vasskyddade varianten Nix och Jämtland. BETE gjorde även wobblers men av ekonomiska skäl höll jag mig till skeddragen. Nu har jag bättre råd och wobblern på bilderna, som jag vill minnas heter Sampo (?), som jag då suktade efter är nu min. Men nu nänns jag nog inte fiska med den.



3 kommentarer:

  1. A nice article, Herman. An interesting link for Bete and other old Scandinavian brands here:
    https://svensktfiske.se/gamla-fiskedrag-for-samlaren/
    Beste wishes, Hans (from Holand).

    SvaraRadera
  2. In the seventies, as a boy, I lived in Falun and we went to Insjön to buy skis for the family.

    SvaraRadera