Leta i den här bloggen

söndag 4 september 2022

Reflex

Säg Reflex till en svensk sportfiskare och han tänker genast (eller tänker, det är väl snarare någon slags ryggmärgsreflex...) på ABU:s fina spinnare med korrugerad sked men samma namn, med tillägget Röding, använde företaget till ett rödingblänke som lanserades någon gång på sjuttio(?)talet.













Blänket är tillverkat i tunn plåt och väger 15 gram. Formen är densamma som det traditionella gäddraget Kaleva (eller, för den delen, ABU:s Svängstaskeden) men rödingblänket är gjort i tunnare plåt, försett med bucklor (som väl är de som ska reflektera) och såldes monterat med en enkelkrok på decimeterlång nylontafs. Som jag minns det så förekom tre färger, nämligen BGL (bilden ovan) YP (nedersta bilden) och silver, samtliga med fluoröda inslag.
















Själv har jag ytterligt sällan tillfälle att fiska efter röding men jag upptäckte snabbt att Reflex Röding är ett förbaskat bra gäddrag, särskilt för oss som gärna frestar de slemmiga med lätt haspelutrustning. Det är bara att byta ut tafsen med enkelkrok mot en lagom trekrok. Bäst kommer det till sin rätt vid fiske på grunt vatten och när långsam hemtagning är modellen.



Modellen är sedan länge utgången men tydligen så har blänket (gissningsvis bland rödingpimplare) något av kultstatus och jag har sett priser med fyra siffror på tradera. Själv köpte jag en livstidsförbrukning när Domus i Lycksele i mitten av åttiotalet reade ut sitt lager av Reflex Röding och Toby Röding. Toby Röding får jag återkomma till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar