Leta i den här bloggen

lördag 22 maj 2021

Ambassadeur 5000 Orbis, ett sista hurra?


När jag (på nätet) bläddrar i årets Napp och Nytt finner jag att C-modellerna i 5000- och 6000-storlekarna försvunnit ur sortimentet. Den asienbyggda 7000C finns fortfarande kvar. Som alternativ till fortfarande svenskbyggda 6000 Classic (prissatt till strax under 2700 kr) finns de bedrövliga kinesiska STX och S i olika storlekar för runt 1.500 resp 1.000 kr.

Orbisen må vara röd, men eftersom den är bestyckad med kullager så är den en C-rulle och för jämförelses skull har jag därför tagit fram en 5000C av tidigt sjuttiotalssnitt.
















Jag tar mig för pannan och försöker få andhämtningen under kontroll. Börjar vi närma oss slutet? Det finns ingen röd Ambassadeur 5000 med glidlager i Napp och Nytt! Det är ett järtecken så tydligt att jag dessvärre tror jag att det är så, att vi är väldigt nära det definitiva slutet av en era som startade när den röda rullen lanserades 1952 och snabbt blev en världssuccé. Om tio år finns säkert varumärket Ambassadeur kvar men om det då fortfarande verkligen tillverkas rullar värda det namnet? Jag är skeptisk.
















På sålunda förekommen anledning får jag därför uppmärksamma den trevliga Ambassadeur 5000 Orbis (som  ni inte heller hittar i Napp och Nytt) som kom (och försvann) för några år sedan men fortfarande går att leta rätt på (för ungefär samma pengar som enligt Napp och Nytt är rekommenderat pris för 6000 Classic.



Orbis (ordet är latin och och betyder omkrets eller värld, ungefär som det gamla svenska jordens rund) är en rulle som utseendemässigt är förvillande lik de första Record Ambassadeur men som är försedd med 6-stifts slirbroms, dubbel backspärr (dvs såväl backspärr som IAR-lager), Carbon Matrix-slirbroms och Duragear. Naturligtvis så har Orbis även den synkroniserade linspridningen men de sintrade oljebronsbussningarna som satt i urambassadeuren är, på gott och ont, ersatta med kullager i rostfritt stål (vilket väl, om man vill vara petig, gör den till en 5000C).



Hur som helst så var det roligt när den kom, trist när den försvann och möjligen var den ett sista hurra! från rullmakarna i Svängsta? Sällan har jag så gärna velat ha fel, men mina farhågor får bli ännu ett skäl till en stark och tydlig köprekommendation. Har man inte redan åtminstone ett exemplar av den mest klassiska av svenska rullar - Ambassadeur 5000 - så har jag svårt att hitta ett bättre köp än 5000 Orbis. Storleken är, precis som när den röda rullen kom, alldeles rätt för det allra mesta och rätt skött bör man i den ha en rulle för ett helt fiskarliv (och en potentiell släktklenod).


Den som vill fördjupa sig i historien om AB Urfabrikens tillverkning av multiplikatorrullar hänvisas till den här artikeln av  Hans van der Pauw: http://www.realsreels.com/history/Multipliers%20translatedbyAuthorHansvanderPauw.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar