Leta i den här bloggen

torsdag 16 maj 2019

Lodsänke

Vid flötmete är det ofta viktigt att veta exakt hur djup det är eller, rättare sagt, var bottnen är. Man vill vanligen ha sitt agn antingen precis liggande på botten eller svävande några centimeter över densamma. Det åstadkommer man genom att loda upp djupet med ett sk lodsänke som fästs på kroken. Sedan kastar man ut sitt tackel några gånger och justerar det tills flötet syns precis under ytan varefter man byter ut lodsänket mot lämpligt agn.



Nu hade jag inget lodsänke när jag skulle ut och meta i går så jag gjorde ett. Det tog ungefär en minut. Jag använde ett vanligt litet bombsänke och på det limmade jag fast en självhäftande filtrondell. Håller säkert inte för evigt men jag har många filtrondeller...

Man trär kroken genom öglan på sänket och fäster sedan krokspetsen i filten. När man lodar ställer sig sänket på botten och drar ner flötet. Ligger flötet på sidan och flyter på ytan så sitter det för högt upp på linan och sjunker det så att man inte kan se det så sitter det för långt ned. Det där kan ni säkert lista ut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar