Leta i den här bloggen

onsdag 15 maj 2019

Daisho



I kväll har jag suttit vid åkanten och haft det bra. Mete stod på programmet. Jag hade förberett mig minutiöst. Mask, maggots och bröd hade jag med. Majsen jag trodde stod i skafferiet har jag tydligen ätit upp. Brödet var skivat vitt formbröd som jag stansat pellets ur med ett 8 mm håljärn. Det funkade bra, nästan alla fiskar jag fick tog på brödbitarna. Men till nästa gång så skivar jag brödet själv, hälften så tjocka skivor och använder ett finare håljärn för mina pellets var för stora för min krok (som jag tror var #14). Spöt var nytt för dagen, ett 450 cm Fladen Fishing Daisho som jag inhandlat på Dollar Store för 120 kr. Det som fick mig att nappa på det var att det väger ungefär hälften så mycket (110 gram) som mitt gamla fyrametersspö. Jag satt i två timmar och höll i spöt bara med en hand. Suveränt. Och det var skönt och tryggt att drilla med när en skaplig braxen blandade sig i mitt mört- och björknamete. Rekommenderas!

edit. Daisho är tydligen benämningen på ett matchande par samurajsvärd. Vad det nu har med mete att göra. Men ett väldigt bekvämt och behändigt fiskeredskap är det. Britterna använder termen whip-fishing (piskfiske) till en typ av mete med korta spön med toppknuten lina. Det här spöt är inte kort men benämningen whip (piska) är inte helt fel. Det finns i en kortare (3,6 meter) och en längre (5,4 meter) Den kortare varianten väger bara 87 gram enligt Fladen Fishing). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar