Leta i den här bloggen

lördag 14 juli 2018

Stollen i stolen i solen

Juli är generellt en tveksam fiskemånad och när den är så varm som i år kan man lika gärna ta semester från fisket.Men det går ju inte, så i början av en värmebölja (!) som föranlett varningar från SMHI gav jag mig ut med ett feederspö, en Mitchell 300 och en burk mask. Faktiskt okade tre små abborrar och en skaplig mört engagera sig tillräckligt för att fastna på kroken. Men dagens behållning var min nya stol. I går var jag nämligen i Uppsala och när jag åkte hem hade jag tre hopfällbara stolar i baksätet. En "riktig" metestol (köpt på Sportfiskepoolen) och två från Decathlon (som tillsammans kostade hälften av den "riktiga). Hur som helst, idag testade jag en av decathlonstolarna och i den satt jag i två timmar utan problem. Jag hade kunnat sitta i två timmar till om det inte varit för solen. 

Det här med stol är något nytt för mig, i vart fall att ha en stol med mig*. Inte så dumt, faktiskt. Det gäller bara att hitta ett riktigt bra ställe att ställa stolen på. Visst, det är en pryl till (och en rätt tung sådan) att kånka på, men åtminstone för vissa fiskepass räknar man avgjort hem den kalkylen. Och för mer rörliga pass är det ett avgjort plus att garanterat ha en bekväm sittplats när det är rast/vila och/eller dags för en munsbit av något slag.

Nu återstår att noga testa mina tre stolar för att se vilken av dem som ska få en permanent plats i bakluckan på fiskebilen.

*För några år sedan, när vi campade, köpte jag en snorbillig hopfällbar stol med alumuniumstomme som jag tänkte att jag sedan kunde ha när jag metade men den överlevde inte ens campingsemestern och hamnade i en dumper på Strömstads camping (tilsammans med ett lika värdelöst "pop-up"-tält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar