Leta i den här bloggen

lördag 28 juli 2018

Så här gör jag 1

Bland de många saker inom sportfisket det finns diametralt motsatta, men lika tvärsäkra, uppfattningar om är hur man ska spola ny lina på en haspelrulle. Den ena skolan säger att man ska haspla linan av den spole den levereras på åt samma håll som den hasplas på spolen på rullen. Annars drabbas man av en tvinnad lina och trassel. Den andra skolan säger att man ska montera den nya linspolen på någon form av axel, dvs så att den snurrar, och sedan veva på den på rullen.

Eftersom båda skolorna företräds av talrika "experter" så vore det förmätet av mig att ge uttryck för en uppfattning om hur man "ska" göra, däremot kan jag naturligtvis avslöja hur jag själv gör (och gjort hundratals gånger genom åren). Efter att ha provat båda sätten utan att kunna se att linan blev mindre tvinnad med den första, något krångligare, metoden så har jag uteslutande - och utan problem - använt mig av den andra.

Skulle jag någon gång uppleva att linan är tvinnad (oavsett om den är nyss påspolad eller om tvinningen har uppkommit senare) så brukar jag montera rullen ifråga på något av mina mest långkastande spön, fösta ett lämpligt sänke (typ bomb- eller päronsänke) via ett antal sammankopplade kullagerlekanden. Sedan gör jag ett antal kast och därefter är problemet ur världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar