Leta i den här bloggen

lördag 28 juli 2018

Caperlan Ballast Kit

Det är rätt fascinerande hur avancerade/komplicerade varianter det finns av en så enkel sak som sänket. I nästan alla fall, det må handla om bottenmete eller dropshotfiske, fungerar det alldeles utmärkt med i stort sett vad som helst som går att fästa i linänden och som sjunker tillräckligt bra. En bult, en mutter, ett gammalt tändstift är bara några exempel på föremål som med framgång använts (och används) som sänken.

Förr, dvs innan vi blev miljömedvetna (eller rättare sagt: medvetna om allt helvete vi ställer till med), var nästan alla sänken av bly. Ett billigt och tungt material som är lätt att bearbeta. Nu håller blyet på att fasas ut och de sänken jag köpt under senare år har nästan alltid varit "blyfria", dvs tillverkade av andra material - zink, volfram, järn - än bly.

Anledningen till att sänken görs mer komplicerade än en lagom tung metallbit är naturligtvis de olika krav vi ställer på våra sänken. De ska inte bara sjunka, de ska även gå att kasta så bra (långt) som möjligt, hålla botten men helst inte fastna för att bara nämna de viktigaste.

Inför sensommarens planerade kustmete behövde jag ladda upp med lämpliga sänken i vikter mellan 40 och 140 gram. Av en slump hittade jag kitet på bilden till vänster. Det är av märket Caperlan, dvs sportkedjan Decathlons "house brand" för fiskeutrustning. Normalt hade jag nog inte nappat, men nu reades kitet ut (och kostade 20 kr istället för 89).



Med det (faktiskt!) finurliga kitet kan man sätta ihop sänken från 60 till 145 gram. Man kan även bygga ihop det till en feeder (med valfri vikt). Eftersom man vanligen får ge något mer än 20 kr för ett 145 grams sänke tyckte jag mig inte ta någon större ekonomisk risk, så jag köpte på mig några kit.


Om vingmodulen påverkar sänkets aerodynamiska egenskaper är väl tveksamt men det bör hindra det från att rulla runt på botten.


Sänket verkar vara vettigt och rejält ihopkommet. Den ömtåligaste delen är det plastclip med vilket hela härligheten låses fast men två extra sådana följer med varje kit. Man kan ändra sänkets sammansättning utan att behöva tackla om. Naturligtvis är det blyfritt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar