Leta i den här bloggen

måndag 31 juli 2023

Ett mycket bra gäddrag?

Bruksanvisningar läser jag sällan men korta baksidestexter gillar jag. Ibland lär jag mig något nytt, ibland blir jag överraskad och alltid är jag skeptisk. Hur jag ska förhålla mig till texten till vänster är jag ännu inte riktigt på det klara med (men skeptisk är jag förstås). 

Det är inte beskrivningen av kustfiskeklassikern Ven som ett långkastande horngäddedrag som gör mig fundersam och hur det fungerar till bass är en för mig akademisk fråga. Säkert fungerar det bra till Sea Bass men "a very good Pike bait"?

Visst, en hungrig gädda kan hugga på i princip vad som helst men vad som helst är ändå inte ett bra gäddrag och vilka egenskaper som skulle göra Ven till ett sådant begriper jag inte. Kan förklaringen vara så enkel att det rör sig om en felöversättning? Har horngädda översatts till pike (gädda)? eller har jag (och nästan alla andra) i alla år förbisett ett mycket bra gäddrag? Jag är skeptisk...



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar