Leta i den här bloggen

söndag 29 januari 2023

Och det är inte bara jag som säger det

Att gäddfisket längs Gotlands kust, som på sjuttio- och åttiotalen var fantastiskt, är i stort sett ett minne blott har jag tjatat om länge. Och att fisket i skärgården innanför Furusund är en blek skugga av vad det var när det begav sig har jag påpekat fler än en gång. Nu är det inte bara jag som säger det och det är inte heller bara snack. Nej, dessvärre har uppfattningen att gäddbeståndet i Östersjön är kass nu vetenskapligt stöd.

SLU (Sveriges LantbruksUniversitet) har nämligen lagt fram en studie som bekräftar att gäddan är på nedgång och särskilt så längs den svenska kusten. Sedan är ju frågan om någon av våra makthavare bryr sig. Östersjön har ju så länge jag kan minnas varit närmast systematiskt försummad och värnandet om enskilda arter tycks ju, som det på sistone visat sig, inte vara någon högt prioriterad fråga i kanslihuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar