Leta i den här bloggen

måndag 4 oktober 2021

Att göra det svårt för sig

Effektivitet är ett positivt värdeladdat ord. Att ett bete påstås vara effektivt är ett starkt försäljningsargument. Att en fiskemetod är effektiv uppfattas ofta som ett skäl att använda just den metoden. Sedan finns det de som väljer att göra det svårt för sig. Som väljer att fiska med lätta don trots att en kraftigare utrustning skulle låta en vinscha in fisken snabbare eller att fiska med flugspö trots att det blåser. I min värld är det de senare som är inne på rätt spår, i vart fall om det är sportfiske det handlar om.



























För när jag ägnar mig åt något enbart för mitt eget höga nöjes skull vill jag slippa prestations- och effektivitetskrav. Sådant hör arbetslivet till. Mitt fiske handlar inte om att dra upp så mycket fisk som möjligt per tidsenhet. Så jag gör det gärna litet onödigt svårt för mig (och det finns många sätt...). Sedan gör jag mitt yttersta för att få en fisk på kroken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar