Leta i den här bloggen

onsdag 18 september 2024

Arjon

Arjon är ett märke som, jämte Mitchell, har en alldeles särskild plats i mitt sportfiskarhjärta. Orsaken är att pappas Arjon Super Six - med en Mitchell 314 - var vad jag lärde mig kasta med och även vad jag fiskade med de första åren av min "karriär". På samma plats trängs även boken "Fiske som hobby" ur när Var Hur-serien, även den min pappas och, förutom Napp och Nytt, det medium ur vilket jag då, slutet av sextiotalet, inhämtade mina teoretiska rön i ämnet sportfiske.

Men, alltså, Arjon. Arjon står för Arvid Johansson - eller, om man ska vara petnoga - Firma Arvid Johansson, Malung. Malung är en ort i Dalarna, kanske mest känd för sin tillverkning av skinnkläder. När jag var grabb fanns det (som jag vill minnas) en kedja som hette Malungsboden men den verkar ha gått ur tiden. Dock finns det i min hemstad, Norrtälje, en affär som heter Malungsbutiken där jag regelbundet brukar köpa nya handskar när kylan gör sig påmind och jag inte kan hitta de fina handskar jag köpte i fjol...

Men nu var det inte skinnhandskar utan fiskegrejor det skulle handla om. Arjon, alltså. Förutom det nyss nämnda spöt, som numera bor i min garderob, är de arjonprodukter jag själv kommit i kontakt med främst olika beten. Den lattjo vobblaren Bassy (som jag tror skulle vara giftig för havsöring) och spinnarna Kvidd och Same är de namn som spontant kommer för mig.

En kort historik över företaget finns här. Det som fick mig att börja tänka på Arjon var annars att jag, när jag googlade efter spösilke, snubblade över den här hemsidan. Arjon.nu? Arjon.då, snarare... Bläddra gärna i den här fina katalogen från 1946.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar