Leta i den här bloggen

fredag 29 mars 2024

Hur många drag behöver man?

Inte ens den mest minimalistiske spinnfiskare kan undgå att samla på sig drag och snart har man fler än vad man använder. Och oavsett hur många drag man har så tenderar man att mest använda ett eller några få favoriter. När jag i minnet går igenom mina bästa fiskafängen kommer jag fram till att jag vid dessa oftast bara använt ett drag.

Förvisso är det så, att man behöver olika drag till olika fisken, men om man vet var och vad man ska fiska så brukar man ganska snabbt komma fram till vilket eller vilka drag som kan bli aktuella.

En simmare, en plumsare och en bananvobblare. Mer än nog för en eftermiddags gäddfiske. Men vill man vara bombsäker så kan man ju smuggla med en spinnare och ett skeddrag också och de ryms i samma ask...

Själv har jag under ett drygt halvsekel samlat på mig fler drag än vad jag kan räkna men när jag ger mig ut på fiske har jag sällan med mig fler än vad som ryms i en jackficka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar