Leta i den här bloggen

söndag 14 maj 2023

Smicker



Få wobblers har en mer egen form än den svenska wobblern Zalt. Få wobblers är lika bra på att fånga gäddor.




Lyckas man göra något riktigt bra blir man oundvikligen kopierad. Det är framgångens pris eller, om man så vill, ett kvitto på att man lyckats riktigt väl. Så bra att andra helt enkelt ger upp sina försök att själva komma med något bättre och i stället apar efter.

Oscar Wilde - mästare på oneliners innan ordet ens fanns - uttryckte det bäst (så jag försöker inte ens hitta någon bättre formulering utan lånar hans) med: "Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness"



Själv upptäckte jag att det finns åtminstone en zaltklon när jag i min hand fick en, som jag trodde, Zalt som på ryggen var märkt SureCatch.





Det enda som skiljer kopian från originalet är ögonsocklarna (som Zalt) saknar. Gissningsvis är SureCatch ett seriöst företag som anlitat varumärkesjurister som förklarat för dem hur litet man behöver ändra en design för att det inte ska betraktas som ett plagiat. Tillräckligt lik en Zalt för att lura mig är SureCatch men är gäddan lika lättlurad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar