Leta i den här bloggen

onsdag 17 maj 2023

Första metardagen

I morgon infaller en av årets viktigaste högtider, nämligen Första metardagen (även kallad Kristi himmelsfärdsdag). Själv har jag sett till att ha såväl mask som andra beten hemma och funderar på tidig revelj för att hinna med ett pass på morgonen och sedan avrunda dagen med ett kvällspass.

Meta kan man göra på många sätt men just den här dagen brukar jag meta traditionellt, dvs flötmete med toppknuten lina. Det är ett av de roligaste sätten att fiska, roligt såväl på svenska som norska.

Morgonpasset blir nog i den närbelägna ån som håller flera olika sorters vitfisk. På eftermiddagen har jag ett ärende som kommer att ta mig till den innersta delen av Furusundsskärgården och då sätter jag mig nog där någonstans och ger abborren en chans.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar