Leta i den här bloggen

onsdag 1 juni 2022

Plastic Fantastic 5



Om jag skulle ut och fiska gädda och bara fick ha med mig ett drag så skulle jag ta en Rapala Minnow Spoon Weedless i storleken 10 cm, 32 g. Färgen fick bli beroende på var jag skulle fiska. Skälen för mitt val är att det är ett av de bästa gäddbeten som någonsin gjorts och att det går att fiska med på ställen där de flesta andra beten snabbt skulle sitta ohjälpligt fast i något annat än en gädda. Så chansen är god att jag skulle ha såväl gädda som drag med mig hem från min tur.

Minnow Spoon är samma typ av drag som Sebile Onduspoon, dvs någon slags varken skeddrag eller wobbler, men har en annorlunda gång. Draget finns i flera vikter och även i en version med (ej vasskyddad) trekrok samt en variant med rasselkulor. Åttacentimetersvarianten som väger 22 gram är ett bra allroundbete och populärt till kustspinn efter havsöring.

I vårt östra broderland - det räcker med att åka över till Åland - är Rapala Minnow Spoon otroligt populär. Jag gissar att det är Finlands överlägset mest köpta drag.

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Har jagat lite efter en 0,18 lina på bulkspole. Vad anser du om kali kunnan typhoon, vilken verkar vara den enda jag kan hitta?

    Trilene xl har funnits förr men verkar inte längre gå att få i nämnda diameter som bulkspole i sverige.

    SvaraRadera
  2. Typhoon är OK. Gillar du Stren så kan du köpa 0,18 billigt från beten.nu.
    https://www.beten.nu/se/art/stren-original.php

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen.
    Stren var slutsålt. Så testar typhoon. Har i 0,16 sedan tidigare och den funkar. Nu får jag stå mitt kast och fiska mig igenom 3000 meter.

    SvaraRadera