Att förneka nazisternas judeutrotning under trettio och fyrtiotalen är, mer eller mindre, brottsligt. Samtidigt saknar det betydelse. Att förneka klimatförändringen är fortfarande helt OK, trots att det är samtidens kanske viktigaste fråga. OM man inte är politiker. Då ligger ju frågor som ur bensinpriset och annat påverkar opinionen, dvs ens anställningstrygghet, närmare hjärtat. Det dilemmat illustrerar problemet med demokrati kombinerad med yrkespolitiker. Det illustrerar också varför våra makthavare inte är skickade att lösa några mer allvarliga problem än att flytta eller marginellt justera olika poster i nationalbudgeten.
Klimatförändringen, som bevisligen är orsakad av vår användning av fossila bränslen - olja och kol - under det senaste dryga seklet (en tidsrymd som, geologiskt sett, är så kort att den är i princip omätbar), orsakar inte bara de värmeböljor som just nu dödar folk världen över, den leder även till att vår ostkust eroderas. Så inte nog med att Östersjön håller på att dö, snart har vi inte ens någon strand att stå på. Tur att det finns klippor... (Men det - klippor - ser man inte bland våra politiker.)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar