Leta i den här bloggen

onsdag 14 augusti 2019

Varför?

Varför fiskar jag? Frågan är berättigad. Mitt fiskeintresse tar en stor del av min lediga tid i anspråk och jag lägger även en hel del pengar på det. Dyrare mat än den fisk jag fångat själv äter jag sällan eller aldrig. Å andra sidan så tar det lika mycket tid och kostar minst lika mycket att, till exempel, spela golf. Det vet jag för jag har gjort även det i rätt många år och då fick jag aldrig någon fisk med mig hem...



Något bra svar, annat än att jag gillar det, har jag egentligen inte. Och det är inte att fånga fisk utan att fiska jag gillar. Jag trivs med att vara ute med ett spö i näven och helst på vackra platser. Måste jag välja mellan en trist miljö där jag garanterat får napp och en vacker plats där det är glest mellan huggen väljer jag det senare.



Fiskade jag från båt skulle jag få mer fisk, särskilt om jag använde ekolod och andra hjälpmedel, men jag trivs bättre med att fiska från land. Att till varje pris få fisk är, som sagt, inte grejen. Inte för mig i alla fall. Inte så att jag inte går in för att få fisk. Tvärtom, jag gör mitt yttersta när jag är ute för att få något på kroken men är lika nöjd när jag kommer hem efter en dag vid kusten (eller var jag nu varit) tomhänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar