Leta i den här bloggen

lördag 15 december 2018

Om vadning och vadare, 6

Vadarstövlarna, dvs de som går upp till grenen, är mina favoriter. Det är sällan, där jag fiskar, jag har behov av att vada längre ut än att jag står till knäna i vatten och de är bekväma att gå i. Det par jag köpte på åttiotalet är utslitna och jag vet inte riktigt vilket par i ordningen jag nu sliter på.

De pass då jag vet att jag kommer att stå i vatten till midjan eller om det är riktigt kallt använder jag neoprenvadare. Jag har i några år haft ett par Abu Garcia som jag vill minnas att jag köpte på Jula för runt femhundra spänn och de har fungerat och fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag köpt ett par från Fladen Fishing (dyrare men väldigt bra), detta inte för att abuvadarna tagit slut utan för att jag tänkte deponera dem i Visby.

Båda mina par neoprenvadare är i tjockleken 4 mm. De är tillräckligt såväl smidiga som varma. De har också filtsula (vilket jag starkt rekommenderar). Mina vadarstövlar, däremot, har vanliga stövelsulor men så användes de också mer till att gå och klättra på klippor i än vadning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar