Leta i den här bloggen

lördag 23 juni 2018

Testad och befunnen godkänd


Fransk elegans. En Mitchell 300 -62 på ett ett halvsekel yngre Pezon et Michel. Jag skulle kunna fiska resten av mitt fiskarliv med endast denna utrustning. Rullen skulle i vart fall hålla.


Hade jag velat ha fisk så hade jag testat något av mina nya strömmingstackel eller möjligen åkt till något lämpligt ställa för att jigga efter abborre, men nu var det mest att komma ut och att få testa den "nya" mitchellrullen som stod på programmet.  Så jag åkte till mitt vanliga ställe för att se om, till äventyrs, någon havsöring skulle ge sig till känna. Det var det naturligtvis ingen som gjorde men rullen fungerade perfekt och fylld med 0,20 Nanofil kastade den hur bra som helst. Nanofil i just den dimensionen (som på spolen anges egentligen vara 0,193 mm men sådan precision i tillverkningen tror jag uppriktigt sagt inte att de har) är något av min standardlina för ordinärt haspelfiske. Den kastar, enligt min subjektiva bedömning, lika bra som Fireline Crystal i dimensionen 0,12 mm, är stum, hyfsat stark (om man kan knyta) och välsignat tyst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar