Vad som hittills hänt är att jag i början av april, via fruugo.com, beställde och, via paypal, betalade för några haspelrullar. Via fruugo fick jag bekräftelser på att beställningarna mottagits, att betalning mottagits och sedan att rullarna skickats. Dessa senare sk fraktbekräftelser har jag kopierat in nedan.
Någon närmare information om hur leverans till mig skulle ske har inte lämnats, dvs jag har inte fått besked om det är PostNord, DHL, Schenker, Early Bird, Foodora eller någon kinesisk operatör som skulle lämna paketen vid min dörr eller var jag skulle avhämta dem. Ingen avisering om leverans har skett vare sig via mail, SMS eller till min brevlåda. När jag beställt varor från utlandet av/via andra än fruugo.com så har jag regelmässigt fått besked om vilket företag som skulle leverera paketen till mig och alltid aviserats om leveranserna.
Den (kinesiska) spårningstjänst till vilken hänvisas i fraktbekräftelserna (ej kopierat nedan) är i bästa fall värdelös eller i sämsta fall rent skoj. Den enda information jag kunnat få fram är att mina försändelser är inlagda i systemet men hur det gått med frakten och var paketen finns går inte att få fram.
När jag på trustpilot gav fruugo.com noll stjärnor och kort redogjorde för varför fick jag, den 6 ds, detta mail från deras customer care:
|
När jag försökte svara på meddelandet ovan genom ett mail i vilket jag ställde den i mitt tycke berättigade och relevanta frågan om det skulle förstås så, att det var PostNord som anlitats för befordran av paketet inom Sverige fick jag det här svaret:
Hello
You have sent an e-mail to an unmonitored mailbox and will not be read.
Please visit our website at https://www.fruugo.com to view details on how to contact us.
Kind Regards
Fruugo.com
Tydligen har fruugo olika rutiner för sin hantering av reklamationer eftersom jag i ett fall av utebliven leverans blev kontaktad av Stephanie och i ett annat fick det citerade standardmeddelandet. Dessvärre lutar det nog åt att det blir ytterligare reklamationer i veckan som kommer så snart lär jag väl veta mer än jag vill om den saken.
Stephanie har i alla fall inte besvarat det mail jag skickade den 7 ds med en vänlig förfrågan om hur hennes försök att "hjälpa mig" fortskred. Jag skickar henne, hur som helst, en länk till det här blogginlägget.
Jag har dessvärre börjat misstänka att såväl mina paket (om de någonsin funnits) är kvar i Kina. Där mina pengar är... Jag hoppas att fruugo inom de allra närmsta dagarna ska kunna skingra denna misstanke. I början av nästa vecka passerar sista leveransdatum för ytterligare några beställningar. Har jag inte då fått mina rullar eller något rimligt besked lär jag ge upp hoppet om att fruugo och deras customer care kommer att "hjälpa" mig och får väl då ta mig en funderare på hur jag ska hantera situationen.
De sk fraktbekräftelserna:
Hej Herman, |
| |||||||||
|
Hej Herman, |
| |||||||||
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar