Den här mitchellrullen från femtiotalet har av sin tidigare ägare smorts regelbundet men aldrig
gjorts ren. Den är full med avlagringar av gammalt fett (och smuts) men drevens kuggar är snustorra...
|
När man (som jag) pysslar med gamla rullar som använts av andra så ser man hur olika dessa rullar skötts av sina ägare. Många rullar har inte servats alls utan använts tills de börjat kärva (eller krångla på något annat sätt) och sedan lagts undan (och blivit liggande i kanske decennier innan de hamnat i någon second hand-butik eller på tradera). Andra har skötts perfekt men sedan blivit liggande tills fettet härdat så att det knappt går att dra runt veven. Sedan finns de de rullar som regelbundet fått sig en rundsmörjning men utan att plockas isär och göras rena.
Det är naturligtvis bra att rullarnas ägare försökt att hålla sina rullar i skick, men att bara tryck in nytt fett ovanpå det gamla har ingen annan effekt än att rullen blir fylld av en blandning av fett av olika årgångar.
Mer fett smörjer inte bättre. Det enda fett som smörjer är den tunna film som finns mellan drevens anläggningsytor och andra rörliga delar. Fett på andra ställen smörjer ingenting. För att nytt fett ska göra någon som helst nytta måste det gamla fettet, som förlorat sina smörjande egenskaper, först avlägsnas. Det finns helt enkelt inga genvägar.
Jag är glad att jag tog en tur in på din blogg. Då jag har funderat lite på hur jag ska sköta underhållet på min växande samling av fiskeutrustning, så fick jag just de svar jag behövde här. Tack för det!
SvaraRaderaHandlar det om nya, moderna, rullar så skruva inte isär dem i onödan. De är inte lika enkla och lättservade som gamla rullar. Vid normal användning ska drev mm inte behöva smörjas på några säsonger. Däremot bör lintrissan rätt ofta få en droppe tunn olja och vevknoppens lagring liksom bygelmekanismen mår också bra av regelbunden smörjning.
RaderaAnvänder du WD 40 för rengöring och avfettning då? Vilka andra smörjprodukter rekommenderar du? PTFE, Litium, fett/olja?
Radera