Sidor

torsdag 27 oktober 2016

En länk för ABU-nördar

Dagens ABU uppfattar jag, tyvärr, som ett varumärke bland många andra. Magin är borta. Annat var det förr. Och bättre. Mycket bättre. På den tiden då Napp och Nytt var den svenske sportfiskarens bibel. En påkostad broschyr som bars hem i triumf när den, någon gång på vårkanten, kunde hämtas hos redskapsförsäljaren och därefter, andaktsfullt, läsas från pärm (om den nu hade haft pärmar) till pärm och när man kommit till slutet började man om igen. Och när det gällde fiskegrejor så var det egentligen bara ABU som räknades. Visst, man kunde få abborre på en Mepps eller en Myrspinnare och visst tog det en och annan gädda på Meteor eller på någon skum, utländsk, wobbler, men på det stora hela taget så var ABU:s grepp om den svenska sportfiskemarknaden hårdare än vad Volvos och SAAB:s var när det handlade om bilar.


Världens största ABU-nörd?
Men inget varar för evigt. I takt med att tillverkningen successivt flyttades utomlands tog andra märken allt större marknadsandelar. Och att det blev så det är ju helt rimligt. Skulle man köpa en rulle som var tillverkad i Japan så kunde den ju lika gärna få heta Daiwa eller Ryobi som ABU. Men vi som var med under guldåldern glömmer den inte och några av oss vårdar inte bara minnet utan även de fina grejor vi har kvar.

Och märkligt nog verkar den största ABU-nörden av oss alla vara australiensare. Ibland är världen uppochned. Men besök han. Han verkar ha nästan allting men anser sig själv sakna några nummer för att hans samling ska bli komplett så om någon sitter och trycker på ett av dessa så kontakta honom. Han förefaller vara en vänsäll och trevlig typ. Bara hans sätt att dela med sig av sin samling och sitt kunnande är efterföljansvärt.

Visst görs det bra ABU-grejor fortfarande, främst de ambassadeurrullar som fortfarande skruvas ihop i Svängsta. En del av det övriga sortimentet är också helt OK men saknar, det är i alla fall min uppfattning, den genuina abukänslan. Riktigt ledsen blev jag när man började sätta namnet Cardinal (som från början var haspelrullarnas motsvarighet till Ambassadeur) på usla, asientillverkade, lågprisrullar. Därför har man fått hitta på nya namn till sina mer premiumbetonade modeller. Ett rätt korkat sätt att förvalta ett varumärke (och ett varumärke är ju, när det kommer till kritan,ett förtroende och sådant är svårt att reparera när man lyckats kvadda det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar