Sidor

lördag 24 mars 2018

Ikoniska haspelrullar 8: D.A.M. Quick Finessa 330




När jag växte upp, i vart fall som haspelfiskare, hängde nästan alltid en rulle av allround- eller mellanstorlek under mitt spö och det oavsett om spöt var ett en- eller tvåhandsdito. Det var helt enkelt en sådan rulle man skaffade sig och sedan kompletterade men med extra spolar för tunnare och grövre lina. Det fungerade alldeles utmärkt och rullens vikt var aldrig något jag funderade över. Den ABU 333 jag fiskade med under flera år vägde (enligt ABU:s specifikationer) 315 gram. Den Cardinal 66 som efterträdde den vägde 385 gram. Men det var,som sagt, ingenting som besvärade mig eller som jag ens tänkte på. En haspelrulle var, på den tiden, en robust pjäs med alla väsentliga delar tillverkade av metall.

Dagens fiskare verkar vara besatta av att jaga gram. Lättare är bättre. Kanske är de klenare än vad vi var när jag var ung? Kanske det är effekterna av datorisering och IT vi ser? Men det är klart att om de inte orkar fiska en deg med en rulle som väger mellan tre och fyra hekto så ska de naturligtvis använda något lättare. Det är ju, dessbättre för dem, gott om plast och andra lättare material  på dagens rullmarknad. Snart byter väl någon ut stålet i de kullager som tycks vara de viktigaste delarna i dagens rullar till något lättviktsmaterial?

Ofta framhävs av gramjägarna att det handlar om balansen i utrustningen. Det begriper jag inte. I en perfekt balanserad hapspelutrustning ligger tyngdpunkten i eller något framför den hand man håller spöt med. En tillräckligt tung rulle är det enklaste sättet att uppnå detta och ingen rulle kan bli så tung att tyngdpunkten hamnar bakom densamma. Däremot kan en för ätt rulle leda till att kombinationen spö/rulle blir påtagligt framtung.

När ärevördiga Deutsche Angelgeräte Manufaktur i Västberlin 1967 släppte sin Quick Finessa-serie(i vilken 330 är allround/mellanmodellen) var faktiskt spolen av plast. Pansarbakelit vill jag minnas att materialet kallades. Pansar, eller kanske snarare panzer, är annars ett begrepp man lätt förknippar med denna rulle. Uttrycket "built like a tank" används idag slentrianmässigt i reklamen så fort en rulle har ett aluminiumstativ men tyskarna kan,och kunde, verkligen det här med stridsvagnar och D.A.M:s Quick Finessa är betydligt tuffare än de flesta av dagens kinatillverkade panzerkampfwagen avsedda för sportfiske. Ingen av dessa har en drivlina som kan mäta sig med de precisionskurna snäckdrev som är hjärtat i en Quick Finessa, dvs samma koncept som i Quick Super (270) från femtiotalet som är anfadern till alla D.A.M:s snäckdrevsförsedda Quick-modeller från 285 till de sista tysklandsbyggda modellerna med utanpåliggande spole.


Quick Finessa 330 med "farfar" Quick Super 270 i bakgrunden.


Jag har tidigare skrivit om Quick Finessa 330N, dvs den modell som efterträdde 330. Den törsta skillnaden mellan dessa modeller, eller generationer om man så vill, är att D.A.M. med N-serien övergav den speciella konstruktionslösning med integrerat vevparti, huvuddrev och backspärr som hänt med från 270-modellen. Det enklaste sättet att förklara detta är nog att peka på de triangelformade sidoplåtarna, en i vilken veven sitter och en, på rullens andra sida, med en liten medalj med modellnamnet. På de här rullarna kan man,  genom att lossa dessa plåtar, byta från vanlig vänsterhandsvevning till högerhandsdito. Detta är förklaringen till att backspärren har tre lägen, något som kan ställa till det för den som är ovan vid dessa rullar (det extra läget fungerar nämligen som en framspärr...).





På N-rullarna är backspärren flyttad (à la Cardinal 66 som kom två år tidigare) så att den sitter framför dreven och alltså avlastar dessa. Den gamla D.A.M.-lösningen är annars ett av dessa rullars kännetecken och när man vevar med backspärren påslagen så inte bara knarrar det hemtrevligt utan spaken till spärren rör sig också. De här rullarna är trevliga att fiska med, mycket pålitliga och i princip outslitliga fiskekamrater så om du skulle hitta någon i en släktings förråd eller på en loppis så se till att rädda den. Så har bra - ur kvalitetssynpunkt rullar (eller andra grejor, för den delen) görs inte längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar